Jak często należy wyważać koła?

Zaleca się, aby wyważać koła co najmniej raz w roku lub po przejechaniu określonej liczby kilometrów, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. W przypadku nowych samochodów i nowych opon zaleca się wyważenie kół po przejechaniu około 1000 kilometrów, aby zapewnić prawidłowe działanie zawieszenia i zminimalizować zużycie opon. Następnie koła należy wyważać co najmniej raz w roku lub po przejechaniu określonej liczby kilometrów, w zależności od indywidualnych preferencji i potrzeb. Warto pamiętać, że wyważenie kół jest ważne dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz dla zmniejszenia zużycia opon. Nieprawidłowo wyważone koła mogą prowadzić do nieprawidłowego działania zawieszenia, a także do drgań kierownicy i siedzeń, co może być męczące dla kierowcy i pasażerów.

Wyważanie Kół
Usługa wyważenia kół
od 109 zł / kpl.
Cena zawiera podatek VAT
Usługa zawiera:
  • Montaż i demontaż
  • Wyważanie kół
  • Wymiana opon

Kluczowe Zalety Usługi

Powierzenie wymiany opon w samochodzie profesjonalistom pomoże Ci upewnić się, że wszystko działa prawidłowo, a także uniknąć problemów, zanim się pojawią.

Szybciej i Wygodniej

Dopasujemy się pod Ciebie. Zaoszczędź swój cenny czas

Jakość i Komfort

Nie musisz obawiać się, że usługa zostanie źle wykonana

Często Zadawane Pytania

Koło jest wyważone, gdy jego masa jest równomiernie rozłożona wokół osi jego obrotu. Jeżeli koło jest niewyważone, niektóre miejsca na jego powierzchni zaburzają swoją wagą rozkład masy. Przy wysokiej prędkości odchylenia wagi w poszczególnych punktach zostają wielokrotnie zwiększone, co spowoduje utratę płynności obrotu i „bicie” koła.

W równomiernym rozłożeniu masy koła pomocny jest odpowiedni rodzaj ciężarków. W felgach aluminiowych stosuje się zazwyczaj naklejane – to powszechniejsze i bardziej estetyczne rozwiązanie. W niektórych modelach obręczy aluminiowych rant umożliwia zastosowanie ciężarków nabijanych. Natomiast w stalowych to właśnie nabijane są standardowym rozwiązaniem.

Wyważarka, w której umieszcza się niewyważone koło, wskazuje miejsca o większej lub mniejszej masie. Dzięki tej wiedzy można zamocować ciężarek o odpowiedniej wadze we właściwym miejscu i przywrócić równomierny rozkład masy.

Głównym powodem zaburzeń w rozkładzie masy kół jest ich eksploatacja. Powierzchnia dróg nie jest niestety idealna – dziury i koleiny są w stanie spowodować zmianę wyważenia któregoś z kół poprzez naruszenie powierzchni opony lub felgi. Mogą również spowodować zgubienie któregoś z ciężarków.

Kolejną kwestią są mankamenty pojazdu – źle ustawiona geometria zawieszenia lub zbieżność kół to jedne z przyczyn braku wyważenia. Problemy z wyważeniem mogą powstać również przez nieprawidłowy montaż opony na feldze lub koła na piaście. Winny może być także uszkodzony układ hamulcowy.

Źródłem braku wyważenia mogą być też niedoskonałości opon czy felg, powstałe w procesie ich produkcji.

Poruszając się na niewyważonych kołach, należy liczyć się z pogorszeniem właściwości jezdnych samochodu. Da się wówczas zauważyć słabszą przyczepność, mniejszą skuteczność hamowania oraz obniżony komfort jazdy.

Poza tym niewyważone koła przyczyniają się do szybszego zużycia podzespołów takich jak:

  • amortyzatory
  • drążki kierownicze
  • łożyska

Skutkiem jazdy na niewyważonych kołach będzie również nierównomierne zużycie bieżnika na oponach i wyższe spalanie.

Niektóre sytuacje drogowe powinny obligować kierowców do zweryfikowania, czy po ich zajściu masa kół pozostała równomiernie rozłożona. Do takich okoliczności zaliczamy:

  • konieczność zdjęcia opony z felgi (bez względu na powód)
  • przejazd przez duży ubytek w jezdni
  • uderzenie kołem w krawężnik
  • kolizja/stłuczka/wypadek
  • dłuższa jazda po nierównej nawierzchni
  • gwałtowne (awaryjne) hamowanie
  • jazda w głębokim błocie lub śniegu

Każda z powyższych sytuacji może skutkować zmianami na powierzchni opony lub felgi, które zaburzą równomierny rozkład masy, bądź odpadnięciem któregoś z ciężarków.

Nie tylko sytuacje przytoczone we wcześniejszym akapicie powinny być powodem wizyty w warsztacie wulkanizacyjnym. To czynność okresowa, która w dużej mierze zależy od sposobu użytkowania pojazdu. Czy trzeba wyważać koła co roku? Okazuje się, że nawet częściej. Wyważanie kół powinno być wykonywane profilaktycznie co około 10 tysięcy kilometrów. Kierowcy, którzy użytkują pojazdy mniej intensywnie – nie pokonują takiej odległości w ciągu sezonu – powinni zadbać o wyważenie kół podczas sezonowej wymiany ogumienia, czyli dwa razy w roku.

Istotne jest, aby kierowcy, którzy posiadają dwa komplety kół, nie zapominali o wyważaniu ogumienia. Przeprowadzając wymianę na własną rękę łatwo pominąć tę kwestię. Osobny komplet kół na sezon letni i zimowy pozwala uniknąć kolejek w serwisach wulkanizacyjnych w szczytach sezonów wymiany. Dlatego warto wybrać się tam wcześniej z drugim kompletem kół, aby sprawdzić stan ich wyważenia.

Również kierowcy użytkujący opony całoroczne nie powinni zaniedbywać regularnej kontroli wyważenia kół. Ogumienie wielosezonowe nie zwalnia z wizyt kontrolnych w warsztacie wulkanizacyjnym. Kupując model przeznaczony do jazdy przez cały rok, nie należy zakładać, że następnym razem odwiedzimy serwis za około 3 lata – gdy głębokość bieżnika stanie się zbyt niska. W przypadku opon wielosezonowych należy stosować się do tych samych zasad co w przypadku modeli sezonowych. To szczególnie istotny aspekt, zważywszy na rosnącą popularność opon całorocznych.